Materiał partnera19.04.2021 (7:00)brak komentarzy

Średnie wynagrodzenia w branży medialnej w 2021 roku

Branża medialna to sektor, który wraz z rozwojem technologii cyfrowej i mobilnej notuje dynamiczny wzrost, zarówno pod względem popytu na usługi, jak i pod względem powstawania nowych firm i rekrutacji na różne stanowiska, zarówno w działach PR, reklamy, jak i marketingu jak i contentu. W jaki sposób kształtują się zarobki branży medialnej? Jakie są prognozy związane z rozwojem w tej branży?
Średnie wynagrodzenia w branży medialnej w 2021 roku

Czym jest branża medialna?

Branża medialna to bardzo szeroki obszar działalności, które obejmują sobą takie media jak radio, telewizję, gazety. Jednak to najbardziej reprezentacyjne przykłady podmiotów, które wchodzą w skład branży medialnej. Coraz więcej firm skupia się na swojej działalności w internecie, prowadząc duże serwisy internetowe.
Branża medialna zatrudnia dziennikarzy, reporterów, ale też osoby, które zajmują się fotografią, producentów i wiele innych. Nie sposób jest wrzucić do worka wszystkich profesji, które skupiają się na działalności w ramach branży medialnej. W związku z tą różnorodnością wyjątkowo ciężko jest również jednoznacznie zweryfikować, jak kształtują się zarobki osób zatrudnionych w tej dziedzinie.

Jakie są średnie zarobki w branży medialnej?

Średnie zarobki w branży medialnej są uwarunkowane bardzo wieloma czynnikami. Po pierwsze pod uwagę powinniśmy wziąć medium, w jakim pracownicy są zatrudnieni. Inne stawki są proponowane w stacji telewizyjnej, inne w radiu czy telewizji. W ramach różnych firm współpraca pomiędzy pracodawcą a pracownikiem może przybrać różne formy prawne. Standardem jest oczywiście umowa o pracę, jednak wiele gazet nawiązuje współpracę z dziennikarzami lub reporterami na zasadzie umowy o dzieło. Nie bez znaczenia są również takie czynniki jak popularność medium, region jego działania oraz wielkość firmy.

Jakie są średnie zarobki branży medialnej? Posłużymy się kilkoma przykładami. Średnie wynagrodzenia dziennikarza w branży medialnej wynosi 4660 złotych brutto. Oczywiście te osoby, które pracują w poczytnych gazetach lub serwisach, mogą z powodzeniem osiągać wyższe dochody. Redaktor gazet osiąga średni dochód wielkości 4820 złotych brutto.

Płaca spikera radiowego to średnie wynagrodzenie 3490 złotych, podczas gdy prezenter telewizyjny jest w stanie osiągnąć znacznie wyższy dochód, sięgający nawet 25 tysięcy złotych brutto. Dostępny kalkulator wynagrodzeń pozwoli nam na zweryfikowanie, jak zarobki w branży medialnej odnoszą się do innych popularnych branż.

Jak wygląda obecnie praca w branży medialnej?

Praca w branży medialnej na przestrzeni ostatnich lat podlegała bardzo dynamicznemu rozwojowi. Było to spowodowane wzrostem zainteresowania nowoczesnymi technologiami, a co za tym, idzie, branża medialna do dyspozycji otrzymała dodatkowe źródła komunikacji i dystrybucji swoich usług.

Wraz z restrykcjami spowodowanymi pandemią koronawirusa, branża medialna nie zwolniła swojego tempa pod względem oferowania swoich usług. Zauważalny był jednak spadek liczby rekrutacji oraz wzrost zwolnień w wielu firmach z branży medialnej. Jakie są najczęstsze powody zwolnienia z pracy? Z reguły było to cięcie kosztów, w celu zachowania płynności finansowej firmy.

Jakie są prognozy wynagrodzeń w branży medialnej w następnych latach?

Postępująca cyfryzacja, digitalizacja usług i przenoszenie coraz większej części życia do sieci sprawia, że branża medialna, w celu utrzymania tempa rozwoju, musi wciąż ewoluować. Ta ewolucja trwa już od kilku lat, teraz jednak musi przybrać na sile. Niewykluczone, że branża medialna z roku na rok będzie zwiększać swoje zaangażowanie w sieci, a co za tym idzie, będzie poszukiwać nowych pracowników, którzy idą z duchem czasu i potrafią w elastyczny sposób dostosować się do tego, czego potrzebuje dzisiejszy konsument.