Łukasz Szewczyk17.12.2020 (17:23)8 komentarzy

Zdalne wypowiedzenie umowy, koniec automatycznego przedłużania. Duże zmiany w prawie telekomunikacyjnym

• W poniedziałek (21 grudnia 2020 roku) w życie wejdą ważne miany w prawie telekomunikacyjnym
• Większe uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych. Wśród nich m.in. możliwość rozwiązania umowy mailem, obowiązek poinformowania o automatycznym przedłużaniu umowy
SMS smartfon telefon
W przyszłym tygodniu (21 grudnia 2020 roku) wchodzą w życie nowe przepisy prawa telekomunikacyjnego. Jest to pierwszy etap wdrożenia w Polsce Dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE). Zmiany zwiększą uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych. Do tej pory to właśnie abonenci byli zazwyczaj słabszą stroną umowy zawieranej z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym.
- Nowe regulacje gwarantują Polakom możliwie najlepsze zabezpieczenia i instrumenty prawne, które umożliwią im korzystanie z usług telekomunikacyjnych bez narażania się na zdarzające się na rynku telekomunikacyjnym nieprawidłowe praktyki - mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Jedną z ważniejszych zmian jest umożliwienie abonentom zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Od 21 grudnia 2020 roku, jeśli będziemy chcieli umową wypowiedzieć, będziemy mogli zrobić to na przykład za pośrednictwem e-maila Zniknie konieczność wypełniania papierowych dokumentów i nadawania ich listem poleconym, czy też złożenia w punkcie sprzedaży operatora.

Dodatkowo operator będzie miał obowiązek zawiadomienia klienta o otrzymaniu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy oraz potwierdzenia przyjęcia takiego oświadczenia woli.

Kolejna zmiana dotyczy przedłużania umowy. Nadchodzi koniec automatycznego przedłużenia umów Do tej pory było tak, że operator nie miał obowiązku informowania nas o tym, że nasza aktualna umowa zostanie niejako automatycznie przedłużona na czas nieokreślony. Nowe przepisy wprowadzają taki obowiązek. Operator - nie później niż 30 dni przed upływem okresu na jaki umowa została zawarta - będzie musiał poinformować o tym klienta.

Dodatkowo, przed automatycznym przedłużeniem umowy - operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.

Nowe przepisy przewidują też, że w okresie wypowiedzenia - abonent będzie zobowiązany jedynie do ponoszenia kosztów świadczenia usługi wynikających z umowy. To rozwiązanie chroni klientów przed opłatami za uruchomienie dodatkowych usług, a także przed wyłączeniem usług, które mieli zagwarantowane w dotychczasowej umowie.

Trzecia ważna zmiana to możliwość monitorowania zużycia usług. Dostawcy usług zapewnią abonentom możliwość korzystania z narzędzia umożliwiającego monitorowanie wykorzystania usług oraz będą powiadamiali klientów o wykorzystaniu limitu zużycia usługi w ramach wybranego przez nich pakietu taryfowego.

Nowe przepisy wprowadzają także dłuższy czas przeniesienia dotychczasowego numeru z jednej sieci do innej. A dokładnie nie krócej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy.

Kolejna zmiana to prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu w procesie zmiany dostawcy usług. Nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywowanie usługi w najkrótszym możliwym - uzgodnionym z klientem - czasie, jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą. Z kolei dotychczasowy dostawca usługi będzie zobowiązany świadczyć ją na dotychczasowych warunkach do terminu uzgodnionej przez nowego dostawcę aktywacji usługi.
KPRM

Komentarze (1 - 8 z 8)

polscy operatorzy sobie z tym poradzą z palcem w ...
 6  
Już dużo operatorów to wprowadziło .
 3  
"operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych." - mam nadzieję, że wreszcie skończy się podział abonentów C+ na lepszych i gorszych, co jest doskonale widoczne przy przedłużaniu umów. Jedni dostają dobre oferty, a dla innych już takich nie ma. No i co sobie wynegocjujesz abonencie, to masz, bo oczywiście konsultant "król świata" a ty abonencie masz brać co ci wciska i żeby tylko się konsultancik nie zdenerwował, bo wtedy to zapomnij człowieku o dobrej ofercie. Niech wreszcie ujednolicą oferty i faktycznie dają wszystkim to samo i niech to będzie jawne! A za takie praktyki jakie są teraz, to kary powinny być naprawdę wysokie! Kto nie wie o co chodzi, to wystarczy poczytać różne fora, gdzie abonenci opisują swoje przygody przy przedłużaniu umów z platformą C+.
 14  
A co z bankami? Też chciałbym rozwiązać umowę z bankiem na odległość. Założyć konto mogę w ciągu 15 minut z bankiem przez Internet, ale rozwiązać mogę już tylko w placówce albo listownie.
 11  
Bardzo dobra wiadomość bo kończy mi się umowa z netią i jestem nie zadowolony z jakości tv . Wyśle e- maila i spokój bez nerwów a mam na oku innego operatora z dużo lepszą jakościowo tv na osiedlu .
 10  
Super ze tak bedzie dobre zmiany w prawie
 5  
@jasiek 123
Wypowiedz umowę w odpowiednim czasie, sami się do ciebie zgłoszą z ofertą a TY wtedy negocjuj. Twardo :)
pozdrawiam
 6  
Na duperele zwróciliście uwagę, ale na to co naprawdę istotne to już nie... Otóż przeniesienie numeru będzie trwało nie krócej niż miesiąc!!! Wiele osób jest tak nieobytych z mediami, że nigdy nie zgodzi się na takie rozwiązanie, by przez ponad miesiác nie mieć swego numeru tylko jakiś nowy, tymczasowy. To chroni operatorów przed odpływem klientów. Zatem mogą delikatnie podnieść abo o powiedzmy 2zł i ludzie machną ręką. Nie odejdą bo kłopot a podwyżka "tylko taka inflacyjna". Jednak pomnożona przez np 3mln klientów i 70mln złocisty co roku w kieszeni firm więcej.
 0